Hoe zeg je een internetabonnement op?

30 december 2019 0 Door Redactie

Bij de meeste internet providers kun je een persoonlijk account aanmaken en hierin al je gegevens inzien of veranderen. Zo kun je op jouw account heel makkelijk zelf je abonnement inzien, aanpassen of wijzigen. Soms zitten er wat betreft privacy en veiligheid een aantal protocollen aan vast en moet je contact opnemen met de provider om zaken te regelen, omdat jij hier zelf geen toegang tot hebt. Denk bijvoorbeeld aan het opzeggen van je internetabonnement, terwijl je contractperiode nog niet is verstreken. Wij leggen je hieronder uit wat je kan doen als je een internetabonnement wil opzeggen.

Opzegtermijn

De meeste internetproviders werken met een contract van een bepaalde tijd. Meestal loopt een contract een aantal maanden tot een jaar. Als je je internetabonnement wil opzeggen, zul je dus zelf je contract moeten beëindigen. Houd hierbij rekening met het opzegtermijn van je contract. Over het algemeen hanteren internetproviders een opzegtermijn van één tot twee maanden voor de einddatum. Maar ben je korter dan één jaar klant, zul je in de meeste gevallen pas na een jaar het contract kunnen opzeggen. Als je overstapt naar een andere provider is de kans groot dat zij de overstap voor jou regelen.

Online of telefonisch

Wanneer je niet zeker weet of je onder je contract uit kan komen of dat je kan opzeggen, kun je het beste contact opnemen met de provider zelf. De klantenservice kan vaak met je meekijken en jou voorzien van het beste advies. Als je er voor kiest om je contract telefonisch op te zeggen, kan de medewerker aan de lijn dit gelijk voor je regelen en kun je tussendoor vragen stellen. Hiernaast kun je ook online opzeggen. Wil je bijvoorbeeld Ziggo opzeggen? Dan kun je het beste kijken op hun website. Hier wordt meestal beschreven welke stappen je moet volgen en hoe je het opzeggen makkelijk zelf online kan regelen.