Angstaanvallen Symptomen – Hyperventileren

Angstaanvallen Symptomen – Hyperventileren

5 juli 2019 0 Door Redactie

Hyperventileren wordt al enige tijd geassocieerd met paniek- en angstaanvalssymptomen. Of hyperventilatie de paniekaanvallen daadwerkelijk veroorzaakt of dat het één van de symptomen van een aanval is, is in zekere mate theoretisch. Wat wel belangrijk is, is dat het leren beheersen van je ademhaling kan helpen om de andere symptomen te verbeteren en zo de volledige impact van de aanval sterk te verminderen, vooral wanneer de techniek gecombineerd wordt met andere technieken uit je repertoire, zoals acceptatie en positieve gedachtenbeheersing.

Tactiek

Een goede vriendin van mij zei onlangs tegen me dat ‘het verschuiven van je bewustzijn naar je ademhalingspatroon een goede tactiek is om angstaanvallen onder controle te houden’, en ze gebruikt altijd ‘langzame ademhaling tijdens periodes van intens onbehagen’.

Als je eenmaal gewend bent om te ademen met je middenrif en niet alleen met je borstkas, zul je het vrij gemakkelijk vinden om jezelf te corrigeren wanneer je gevoelens van ongerustheid opmerkt voorafgaand aan een paniek- of angstaanval. Zelfs als u er niet in slaagt om het op tijd te corrigeren om het te voorkomen, kunt u het nog steeds gebruiken als een effectieve manier om de impact en symptomen van de aanval zelf aanzienlijk te verminderen.

Proces

Het proces van hyperventilatie vermindert het niveau van kooldioxide in uw bloed. Wanneer dit gebeurt, wordt het een deel van het mechanisme en de lichaamsfuncties, die andere paniek veroorzaken, vallen de symptomen aan. Daarom stellen sommige artsen voor dat het verhogen van het kooldioxidegehalte in het bloed daadwerkelijk kan helpen om angst en paniekaanvallen te verminderen of te overwinnen. Ze raden aan om een papieren zakje (geen plastic zakje) over uw neus en mond te leggen en er langzaam en rustig, maar niet diep in te ademen.

Terwijl we uitademen, ademen we kooldioxide uit, dus het terugnemen van wat we net hebben uitgeademd in de zak is bedoeld om de onbalans te herstellen. Blijf dit doen tot je angstklachten verdwijnen. Ik heb deze methode zelf niet geprobeerd, maar mijn vriendin Jenny vond het erg nuttig en het was de behandeling die haar arts aanbeveelt, samen met niet al te grote psychotherapeutische hulp.

Ze leerde hoe ze kon herkennen hoe ze hyperventilerend was, en zo werd een papieren zak een deel van haar gereedschapskist voor angsten en paniekaanvallen. Probeer het zelf maar eens. Het kan het ontbrekende item in de jouwe zijn.
Voor meer tips en technieken voor het verslaan van paniekaanvallen, neem een kijkje op mijn website [https://www.depsycholoog.nl/hyperventilatie/]