3 tips om beter te slapen

19 juli 2019 0 Door Redactie

Het is middenin de nacht, je kijkt naar de klok. Ach nee, het is nog maar 02:00. Hoe kan het toch dat jij nu klaarwakker bent terwijl je vriend naast je heerlijk ligt te slapen. Je zucht en denkt: “Was ik morgen maar zo klaarwakker als ik nu ben”. Dan zou het wakker worden een stuk makkelijker gaan. Om jou van deze slapeloze nachten af te helpen deel ik 3 tips om beter te slapen ‘s nachts!

White Alarm Clock on Bed

Jouw slaap is het belangrijkste
Dit is iets waar veel mensen niet snel bij stilstaan, maar je slaap zou jij prioriteit moeten zijn ‘s avonds. Je mag prima nog even een film kijken en uitgebreid eten. Maar hou voor jezelf een avondklok aan. Zet desnoods, hoe ironisch het ook klinkt, een wekker. Door jezelf een gezond slaapritme aan te leren, kom je een stuk verder dan je misschien zou denken. Ga dus op tijd naar bed. Het gezegde dat de uurtjes voor twaalf dubbel tellen, gaat nog steeds op!

Koffie is een no-go
Misschien denk je nu: “Ja, dat had ik ook wel kunnen bedenken”. Maar omdat cafeïne echt van grote invloed is op jouw slaap, wil ik het aanstippen. Wel 5 uur lang kan deze stof nog in jouw lichaam blijven nadat jij het kopje koffie op hebt. Maar daarnaast gaat het nog iets verder dan alleen koffie. Vergeet vooral ook niet dat thee en cola ook geen goede opties zijn. Drink je ‘s avonds nog een blikje energiedrank? Ho stop! Die kun je beter laten staan. Je kunt beter voor een andere frisdrank gaan. Of nog beter, voor een kruidenthee! 

Licht en donker
Daarnaast is voldoende licht, maar ook duisternis, essentieel voor jouw nachtrust. Bewezen is dat je makkelijker in slaap valt als je gedurende dag voldoende daglicht hebt gehad. En de belangrijkste contactmomenten met het licht zijn ‘s morgens vroeg en rond het middaguur. Je kunt dit krijgen door bijvoorbeeld naar je werk te lopen of tijdens je pauze even een ommetje te maken. Daarnaast kun je wakker worden met behulp van een wake up light, kun je op een natuurlijke manier wakker worden ‘s morgens. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw kamer goed verduistert ‘s nachts, dit wekt slaap op.

Daarnaast is het materiaal van jouw pyjama ook van invloed op de kwaliteit van jouw nachtrust. Wil jij uitgeslapen wakker worden? Bekijk dan de dames pyjama en heren pyjama in Jolyz Pyjama-webshop.